Saturday, September 5, 2009

Bercerita tentang puasa..

Alhamdulillah..aku dan keluarga juga seluruh umat Islam telah berada dalam separuh masa kedua bulan Ramadhan...makin banyakkah ujian?? makin banyakkah halangan?? dan makin tinggikah keimanan??? dalam mengharungi fasa kedua Ramadhan ini... doaku moga kita tetap dilimpahi dgn kekuatan yg berpanjangan..agar Ramadhan ini makin indah dihiasi dgn amalan...

Selalu aku berpesan pd anak-anak didikku yg besar pjg namun masih culas dalam mengerjakan ketaatan tentang dua kegembiraan bagi org yang berpuasa. Masakan tidak ku katakan culas krn seminggu Ramadhan telah 4 hari meninggalkan ibadah puasa dgn alasan tak laratlah ustazah.."Anak penakan ustazah yg baru umur 6 tahun pun tak tinggal lagi puasa tau..."kataku dgn harapan mereka mengambilnya sbg satu pengajaran.. Tahniah daripada maksu buat Ahmad Faris Wajdan kerana berjaya berpuasa..harap penuh sepurnama Ramadhan.

Berbalik mengenai dua kegembiraan bagi org yg berpuasa sepertimana yg dimaklumkan oleh baginda Rasulullah SAW:
- Kegembiraan ketika berbuka puasa
- Kegembiraan ketika bertemu Allah di syurga

Satu adalah kegembiraan di dunia dan satu lagi adalah kegembiraan di akhirat. Mmg tdk dpt dinafikan betapa gembiranya kita setelah menjelang waktu berbuka..Kita yang tua ni pun gembira (tua ke??) apatah lagi anak-anak yg kecil yg baru mula bljr berpuasa..

Bercerita tentang puasa tahun ini..10 hari pertama puasa adalah cuti sekolah. Alhamdulillah dgn kelapangan masa yg ada..aku mencuba beberapa resipi yg sebelum ini belum pernah aku masak bg menggembirakan hati suami dan najihah. Ayam pandan, makaroni bakar, buah melaka dll.

Najihah masih belum belajar berpuasa tapi sekurang2nya aku ingin dia dpt merasakan akan kegembiraan bagi mereka yang berpuasa dan mungkin tahun hdpn dia boleh mula berpuasa.

Bagi hati seorang ibu seperti aku..dan begitu jg para ibu yg lain..alangkah bahagianya bila melihat makanan yg dimasak dimakan oleh suami dan anak2. Apatah lagi bila Najihah bersuara "Pandainya umi masak.." walaupun mungkin masakan itu hanya sedap baginya.

3 comments:

  1. ajen : aku suka ayat ni...he..bole order utk open house raya nanti? kui3...fuz, sedap x menu tu..he

    "aku mencuba beberapa resipi yg sebelum ini belum pernah aku masak bg menggembirakan hati suami dan najihah. Ayam pandan, makaroni bakar, buah melaka dll."

    ReplyDelete
  2. spew yg tgl pose tu ustazah?? hahahahaxx

    ReplyDelete